آشنایی با سنگ عقیق خزه ای

پنجشنبه 17 اسفند 1396
16:17
مهردادصفا

سنگ عقیق خزه یک نوع کلسدوئین است که در آن سیلیکات طبیعی از آلومنیوم، کلسیم و ... که شبیه خزه های سبز رنگ هستند وجود دارد. عمده ترین محل های اصلی این سنگهندوستان، چین و ایالات متحده آمریکا است (سنگ درمانی، شوفل برگر، ج1، ص 88). عقیق یمانی (Yemen agate) گران ترین و زیباترین نوع عقیق است که در کشور یمن بدست می آید و به رنگ های شیری، کبود، زرد، نارنجی، کرم قهوه ای، جزع، سیاه و انواع رنگ قرمز یافت می شود. نوع سبز بهسازی نشده آن بسیار با ارزش است. این گوهر بسیار مورد استفاده مسلمانان بویژه ایرانیان می باشد (عصر جواهرات، محمد عربشاهی، ص 90).

عقیق خزه برای دیابت و متعادل ساختن درصد قند خون بسیار مؤثر است. قلب، جریان خون و لوزالمعده را تقویت می کند. بیماری های کلیه، طحال و لنف را معالجه می کند. دستگاه گوارش و روده بزرگ توسط این سنگ تنظیم می شود و همچنین بر علیه عفونت های ویروسی و التهاب ها مبارزه می کند. در طی دوران بارداری بسیار مؤثر است زیرا این سنگ با زمین در ارتباط است و آرامش به فرد می دهد (سنگ درمانی، شوفل برگر، ج1، ص 88). به آرامش درونی کمک می کند و به چشم ها قوّت می دهد (سنگ درمانی، شوفل برگر ، ج2، ص 114). بطور کلی سنگ عقیق برای درمان بیماری های پوستی از جمله آکنه بسیار مهم است (عصر جواهرات، محمد عربشاهی، ص 90).

عقیق خزه باعث اعتماد به نفس در وجود ما می شود و قدرت ایمنی می دهد. این سنگ، اندام های حسی را نسبت به جریان سیستم نیروی درونی حساس تر می کند. این سنگ از روستائیان، جنگلبانان و باغبانان حمایت می کند (سنگ درمانی، شوفل برگر، ج1، ص 88-89). این سنگ به زمین مرتبط است و تمام ارگانیسم های بدن را آرامش می بخشد. به درک مطالب و ارتباط با طبیعت نیز کمک می کند (سنگ درمانی، شوفل برگر ، ج2، ص 114). سنگ عقیق یا سنگ "عزّت نفس" برای تقویت حس احترام به نفس و احترام قائل شدن برای خویشتن بکار می رود. عقیق، عشق و علاقه را میان والدین و فرزندان تقویت کرده و باعث دور شدن احساسات منفی همچون حسادت، ترس و خشم می شود (عصر جواهرات، محمد عربشاهی، ص 90). از دیر بازقبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانسته اند و آن را از خود دور نمی کرده اند. عقیق سنگی است که آن را حرز و حامی انسان در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در جنگ ها می شمارند و برای افزایش درآمد و رونق کسب و کارها بسیار مفید است. همچنین عقیق برای تعالی روح و شادابی و آرامش آن و برطرف شدن غم و ناراحتی های روحی بسیار مؤثر است (خواص اسرار آمیز سنگ ها، محمد موسوی، ص 25).

امام رضا علیه السلام فرمود: انگشتر عقیق فقر و درویشی را برطرف می کند و در دست کردن آن نفاق را زایل می کند(گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل آداب از گفتار ائمه معصومین، ص 357 و حلیه المتقین، ص31؛ وسائل الشیعه، ج5، ص 85).

چند چیز موجب وسعت رزق است: از جمله: انگشتر عقیق در دست کردن، انگشتر یاقوت در دست کردن، انگشتر فیروزه در دست کردن (گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل خواص و شرایط روحی و جسمی تماماً از گفتار ائمه معصومین علیهم السلام، ص 323).

چند چیز باعث استجابت دعاست: 1- گفتن "بسم الله" در اول دعا، 2- مدح خداوند عالم، 3- صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد، 4- نا امید شدن از مردم، 5- حضور قلب و امیدوار شدن به استجابت دعا، 6- اصرار کردن در دعا، 7- انگشتر عقیق در دست داشتن، 8- انگشتر فیروزه در دست کردن، 9- چهل مؤمن را قبل از دعا، دعا کردن، 10- صد آیه از قرآن خواندن و پس از آن هفت مرتبه "یا الله" گفتن، 11- ختم کردن دعا به گفتن "ما شاء الله لا حول و لا قوّة الّا بالله"(گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل خواص و شرایط روحی و جسمی تماماً از گفتار ائمه معصومین علیهم السلام، ص 329).

از "ربیعه الرّاوی" منقول است که در دست امام سجاد علیه السلام انگشتر عقیق دید. پرسید که: این چه نگینی است؟ فرمود: این عقیق رومی است و حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم فرمود که هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد، خداوند حاجتش را برآورده می سازد (حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31، وسائل الشیعه، ج 5، ص 86).

امام صادق علیه السلام فرمود: دستی به سوی آسمان بلند نمی شود که خداوند از دستی که انگشتر عقیق در آن بوده باشد، بیشتر دوست داشته باشد (حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم ص 32).

امام صادق علیه السلام می فرماید: عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد (وسائل الشیعه، ج 5، ص 89-90).

چند چیز رفع بلا می کند: 1- توبه و طلب آمرزش، 2- دعا نمودن، 3- صدقه دادن پنهان، 4- صله رحم، 5- شاد کردن دل مؤمن، 6- گفتن " لا حول و لا قوّة الّا بالله العلی العظیم"، 7- خواندن سوره "و الصافات" در روز جمعه، 8- خواندن دعای حضرت سید الشهداء علیه السلام، 9- انگشتر عقیق در دست کردن (گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل خواص و شرایط روحی و جسمی تماماً از گفتار ائمه معصومین علیهم السلام، ص 328).

نقل شده است که امام علی علیه السلام چهار انگشتر در دست می کردند. انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش، فیروزه برای نصرت و یاریش، حدید صینی برای قوّتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلاها (حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31).

روایت شده است حاکمی به سبب جرمی به دنبال شخصی فرستاده بود. امام صادق علیه السلام فرمود که انگشتر عقیق به او برسانید. چنان کردند، آسیب و غمی به او نرسید (حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31).

در روایتی دیگر آمده است که شخصی نزد رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم آمد و شکایت کرد که دزد در راه به من رسید و اموال مرا برد. حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتی که آن آدمی را از هر بدی نگه می دارد. انگشتر عقیق در دست کنید. مادام که آدمی آن انگشتر را با خود دارد اندوهی به او نمی رسد (حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31).

روایت شده است که شخصی را از برابر امام صادق علیه السلام گذرانیدند که تازیانه زیادی بر او زده بودند. حضرت فرمود: انگشتر عقیق او کجاست؟ اگر با او می بود، تازیانه نمی خورد (حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم ص 32).

روایت شده است که جبرئیل بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و گفت: یا محمد، پروردگارم سلامت می رساند و می گوید انگشتر را به دست راست کن و نگینش را از عقیق بکن و بگو به علی ابن ابی طالب علیه السلام پسر عمّت که انگشتر را به دست راست کند و نگینش را از عقیق بکند حضرت امیر المؤمنین علیه السلام پرسید: یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عقیق کدام است؟ فرمود که: کوهی است در یمن که برای خدا اقرار کرده است به یانگی و برای من به پیغمبری و برای تو و اولاد تو به امامت و برای شیعیان تو به بهشت و برای دشمنان تو به جهنم (حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم ص 32).

"سلیمان اعمش" روایت کرده است که در خانه منصور عباسی در خدمت امام صادق علیه السلامبودم. شخصی را بیرون آوردند که تازیانه خورده بود. حضرت فرمود: ای سلیمان، انگشترش را ببین که چه نگینی دارد؟ گفتم: یابن رسول الله، عقیق نیست. فرمود: ای سلیمان، اگر عقیق بود، تازیانه اش نمی زدند. گفتم: یابن رسول الله دیگر بفرما. فرمود: ای سلیمان، انگشتر عقیق امان می بخشد از دست بریدن. گفتم: دیگر بفرما. فرمود: ای سلیمان، انگشتر عقیق امان می بخشد از خون. گفتم: دیگر بفرما. فرمود: ای سلیمان،خدای عزّ و جلّ دوست دارد که دستی را که در اون نگین عقیق است، به سویش به دعا بلند کند. گفتم: دیگر بفرما. فرمود: عجب دارم از دستی که در او نگین عقیق باشد، پس چگونه خالی می ماند از دینار و درهم. گفتم: یابن رسول الله دیگر بفرما. فرمود: نگهدارنده آدمی است از هر بلا. گفتم: یابن رسول الله دیگر بفرما. فرمود: ایمن می گرداند از فقر (حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 32-33).

امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر کس صبح کند در حالیکه در دست راستش انگشتر عقیق باشد و پیش از آن که نگاهش به کسی بیفتد، نگین را به سمت کف دستش بگرداند و به آن نگاه کند و سوره "اِنّا اَنزَلناهُ فی لَیلَه القَدر" را تا آخر بخواند، سپس بگوید "آمَنتُ بِالله وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ کَفَرتُ بِالجِبتِ وَ الّطاغُوت وَ آمَنتُ بِسِرّ آلِ مُحَمَّد وَ عَلانِیَتِهِم وَ ظاهِرهم وَ باطِنهم وَ اَوَّلِهم وَ آخِرِهم"، خداوند عالمیان او را از شرّ آنچه از آسمان نازل می شود و آنچه بالا به سوی آسمان می رود و آنچه در زمین فرو می رود و آنچه از زمین بیرون می آید، نگه می دارد و تا شب در حرز و حمایت خدا قرار می گیرد(حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل هفتم، ص 39-40).


امام علی علیه السلام فرمود: نماز کسی که انگشتر عقیق به دست داشته باشد، به نماز جماعتی که غیر عقیق بدست داشته باشد، به چهل درجه زیادتی دارد(حليه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 32).

"محمد بن احمد بغدادی" از امام رضا علیه السلام از پدرش و از پدران بزرگوارش علیهم السلام از حضرت امیر المؤمنین علیه السلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم درحالیکه انگشتری از عقیق یمانی رنگارنگ در دست داشت، بر ما وارد شد و با ما نماز جماعت خواند و بعد از نماز آن انگشتر را به من بخشید و فرمود: یا علی، با این انگشتر نماز بخوان که نماز گزاردن با عقیق یمانی هفتاد نماز محسوب می شود و آن نگین تسبیح و استغفار می کند و ثواب آن اذکار برای صاحبش که آن را به دست دارد ثبت می شود و نگهداری از لغزش ها و رستگاری و کامیابی و خوشبختی به دست خداست (عیون اخبار الرضا علیه السلام، شیخ صدوق ابن بابویه، ج2، ص 291، حدیث 16).

استفاده از گوهرها در چاکراهای ویژه باعث می شود که سطح بیشتری از انرژی مفید و طبیعی سنگ وارد بدن شده و اگر گوهر سنگ در چاکرای مربوطه قرار گیرد، تأثیر و کارایی مطلوب تر و مشهودتری خواهد داشت. عقیق خزه متعلق به چاکرای قلب است (سنگ درمانی، شوفل برگر، ج1، ص 89).

می توانید سنگ عقیق خزه را در داخل کیسه ای به دست گیرید و یا به صورت دستبند و گردنبند حمل کنید و حتی در آیارتمان خود قرار دهید تا فضایی دلپذیر ایجاد شود. می توانید برای نگهداری از آن هر هفته آن را در زیر آب جاری بشویید (سنگ درمانی، شوفل برگر، ج1، ص 89).

(تمامی مطالب به نقل از سایت تک جواهر می باشد.)



[ بازدید : 111 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دستگاه سنگبری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]