آشنایی با سنگ فیروزه

چهارشنبه 1 مرداد 1399
9:40
مهردادصفا

این سنگ از فسفات آلومینیوم به شکل غده ای تشکیل می شود و معمولاً در شکاف سنگ هایی که منابع غنی از آلومینیوم هستند، یافت می شود. ماده رنگی موجود در آن از مس و آهن است. توده های مهم آن در ایران، آریزونا، نوادا، چین، تبت و مکزیک دیده می شود (معجزه نگین، علیرضا اسد اللهی فرد، ص 20).این سنگ به رنگ های آسمان گون، آبی، سبز (دامغان)، سفید (کرمان و شیراز) یافت می شود و دارای سختی 5 تا 6 می باشد و دنبه به طراوت آن می افزاید(خواص سرّی و درمانی جواهرات و سنگ ها، جمشید مبین، ص 48).تاریخچه استفاده از فیروزه به هزاران سال قبل بر می گردد. این گوهر فیروزه ای فام بسیار پر ارزش و گران بهاست. بهترین فیروزه دنیا متعلق به شهر نیشابور (خراسان رضوی) در کشور اسلامی مان، ایران است که قدمتی بسیار دیرینه دارد و به حدود 4500 سال قبل بر می گردد. این سنگ برای اولین بار در روستای معدن نیشابور کشف شد. در سرزمین سینا، واقع در مصر باستان معدنی بسیار بزرگ از سنگ فیروزه کشف شد که هزاران سال پیش، حدود 8000 نفر مرد در آن مشغول به کار بوده اند! این سنگ مورد استفاده فراوان سرخپوستان آمریکای شمالی بود. در قرون وسطی هنگامی که سرزمین ترکیه کنونی جزو سرزمین پارس بود، اهالی شهر ونیز در ایتالیا به آن لقب سنگ ترکی دادند و نام کنونی لاتین آن شکل گرفت(عصر جواهرات، محمد عربشاهی، ص 99-100).

فیروزه ایران کماکان بهترین و پاک ترین فیروزه است. به شهادت گوهرشناسان دور و نزدیک، فیروزه نیشابور بر روی زمین مقام اول را دارد و همواره زینت بخش گنجینه های گران بهای ثروتمندان جهان و خزاین ممالک بوده و توجه جهانیان را به خود جلب کرده است (خواص اسرار آمیز سنگ ها، محمد موسوی، ص 26).معادن این سنگ در کرمان و دامغان نیز موجود است. بطور کلی هرجا فیروزه یافت می شود، وجود سنگ مس قطعی است.

فیروزه مصری کمی به رنگ سبز متمایل است. منابع دیگر آن در نیومکزیکو، کالیفرنیا و چین است. نوع سیاه آن در منطقه بادیه نشینان نزدیک شهر مدینه یافت می شود. رگه های طلایی فیروزه مانند لاجورد از جنس پیریت استو می تواند دارای رگه ها و نوارهای سنگ سیاه باشد. سختی آن برابر 6 است اما سنگ بسیار تردی است. کاربرد فراوانی در جواهرسازی داشته و بسیار محبوب است. بواسطه موم های رزین یا پلاستیکی یا سیلیکات سدیم، فیروزه را تثبیت رنگ (احیاء) می کنند. همچنین آن را پودر کرده و ناخالصی های آن را می گیرند، سپس آن را با چسب مخصوص چسبانده و جهت تولید نگین می تراشند. اکثر مردم نوع صاف آن را ترجیح می دهند اما فیروزه رگه دار و شجری هم طرفداران خاص خود را دارد(عصر جواهرات، محمد عربشاهی، ص 99-100).

این گوهر با استفاده از شیشه، چینی، بارفتن و پلاستیک شبیه سازی می شود اما با دقت لازم و کافی و مشاهده با لوپ x 10 می توان پی به اصلی و غیر اصلی بودن آن برد. اغلب سنگ های مصنوعی دارای حباب های هوا هستند و از فیروزه سنگین ترند (البته مراقب فیروزه رنگ شده هم باشید). کلسدونی و هاوولیت رنگ شده نیز جایگزین خوبی برای فیروزه هستند اما جلای آن ها برخلاف فیروزه که واکسی است، شیشه ای می باشد. این گوهر توسط کمپانی جیلسون و چتم در ایالات متحده شبیه سازی شده است (عصر جواهرات، محمد عربشاهی، ص 99-100).

خواص درمانی فیروزه

فیروزه قلب را تقویت کرده و نگاه به آن، چشم را تقویت می کند و افسردگی های روحی و روانی و همچنین ناراحتی های عصبی را درمان می کند و باعث آرامش و ایجاد نشاط و شادابی در روح می شود (خواص اسرار آمیز سنگ ها، محمد موسوی، ص 26 و 47).

انرژی های موجود در این گوهر جهت تحریک و راه اندازی نیروها و چاکراهای انسان، آرامش دادن، بیدار شدن نیروی درونی افراد، درمان انواع بیماری های معده و تثبیت انرژی درمان گر و درمان انواع سر درد، میگرن، دردهای عضلانی و یبوست بسیار مفید می باشد. این نکته مهم است که بدانید اگر حین مصرف رنگ فیروزه بپرد یا این که سنگ خرد شود، بدین معناست که این سنگ تمام نیرویش را صرف شما کرده و انرژی خود را برای شما از دست داده است(عصر جواهرات، محمد عربشاهی، ص 100).

سنگ فیروزه به رفع عوارض ناشی از عملکردهای نادرست کبد و غدد کمک می کند، بر علیه بیماری های چشم و اصلاح گردش خون مؤثر است. درد گلو، التهابات ریوی و بیماری های دستگاه تنفسی را درمان می کند. توصیه شده است که هر روز فیروزه را به مدت 10 دقیقه بر روی چاکرای گردن بچه هایی که حمام کرده اند، قرار دهید. برای همه بیماری هایی که بر اثر کمبود مواد غذایی و تغذیه بد ایجاد می شوند، مانند آناروکسی، بکار می رود، معمولاً هنگام پارگی رباط ها و تاندون ها، جریان خون را در بافت های عضلانی بیشتر می کند. اثر سودمند بر روی کمبود اکسیژن و مسمومیت های خونی و استرس دارد. سنگ فیروزه کمک مؤثری به درمان نواحی از بدن که مورد هجوم ویروس ها و باکتری ها هستند، یا نواحی آلوده نیز کمک می کند. گفته شده است که فیروزه از عملکرد و شفابخشی بیکران خود آگاهی ندارد، همچنین دارای اهمیت زیادی است. از این رو باید بدانید درصورتیکه این سنگ رنگ خود را از دست بدهد یا خرد شود، تمام نیرویش را برای شما از دست داده است. بنابراین باید بلافاصله آن را در خاک به صورت خشک قرار دهید تا آنجا استراحت کند (معجزه نگین، علیرضا، اسداللهی فرد، ص 34-35؛ سنگ درمانی، شوفل برگر، ج1، ص 94-95).

نحوه مراقبت و شارژ فیروزه

در نگهداری فیروزه باید بسیار دقت نمود. فیروزه خاصیت جذب کنندگی مایعات و روغن را دارد، پس باید هنگام استفاده از آن به شدت از تماس فیروزه با روغن ها مراقبت کرد؛ چون باعث رنگ پریدگی و خراب شدن سنگ می شود (عصر جواهرات، محمد عربشاهی، ص 99).

تغییر رنگ در فیروزه در نتیجه تابش نور آفتاب، تبخیر آب طبیعی موجود در آن، پاکی و کدورت هوا، برخورد با چربی،صابون و مواد شیمیایی با آن صورت می گیرد و آن را خراب می کند. به همین دلیل بهتر است در هنگام شستن دست ها، انگشتر فیروزه را از انگشت بیرون آورد (خواص اسرار آمیز سنگ ها، محمد موسوی، ص 26).

بسیار دارای اهمیت است که شما هر روز به موقع سنگتان را تخلیه کنید. این سنگ بسیار حساس و آرام است و نباید آن را با آب تمیز کنید، اما می توانید توسط نمک دریای خشک این کار را بکنید. بهتر است فواصل تمیز کردن را بیشتر کنید. توصیه می شود به هیچ عنوان از نور خورشید برای شارژ این سنگ استفاده نکنید.

تمامی مطالب به نقل از سایت تک جواهر می باشد.


[ بازدید : 66 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دستگاه سنگبری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]